سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاحیدر کرار مددی
 

ما یار دشمنان پیامبر(ص)نمیشویم         هرگز جدا از دامن حیدر(ع) نمیشویم

بامن نگویید شیعه وسنی برادر است         مابی خیال سیلی زهرا(س) نمیشویم


[ یکشنبه 89/12/29 ] [ 6:21 عصر ] [ علی ] [ نظر ]

 لطفاً آیاتی را که در مورد حضرت علی علیه السلام است، با ذکر نام سوره و شماره آیه بیان نمایید.

پاسخ: در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و سنی درباره امامت، ولایت و عصمت امامان علیهم السلام نازل شده است؛ از آن جمله می توان به آیات زیر اشاره کرد:

1 ـ آیه اکمال دین: این آیه شریف، در سوره مائده، آیه 3 آمده است و می فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً...»؛ امروز، دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گرداندم و اسلام را برای شما (به عنوان) آیینی برگزیدم.

منظور از روز، همان «روز غدیرخم» است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله امیرمؤمنان علیه السلام را به طور رسمی برای جانشینی خود تعیین کرد و در این روز بود که آیین اسلام به تکامل نهایی خود رسید و نعمت خدا با تعیین رهبری شایسته، همچون علی بن ابی طالب علیه السلام برای آینده مردم تکامل یافت.

2 ـ آیه تبلیغ: این آیه، آیه 67 از سوره مائده است که می فرماید: «ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای...» خداوند متعال به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور می دهد که این مسأله مهم (تعیین جانشینی برای پیامبر و سرنوشت آینده اسلام و مسلمانان) را به مردم ابلاغ کند.

3 ـ آیه تطهیر: این آیه مبارک، در سوره احزاب، آیه 33 آمده است که می فرماید: «انّما یریداللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً»؛ حقیقتاً خداوند می خواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.

این آیه، درباره پنج تن «آل عبا» یعنی پیامبراکرم صلی الله علیه و آله ، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام وارد شده و عصمت (معصوم بودن) این پنج تن را ثابت می کند و به «آیه تطهیر» معروف است.

4 ـ آیه ولایت: این آیه در سوره مائده، آیه 55 آمده که می فرماید: «ولیّ شما، تنها خدا و پیامبر او و کسانی هستند که ایمان آورده اند؛ همان کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.»

ابوذر غفاری نقل می کند که روزی با رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نماز می خواندیم. نیازمندی به مسجد آمد و تقاضای کمک کرد؛ اما کسی چیزی به او نداد. سائل گفت: خدایا! تو شاهدباش که در مسجد رسول خدا کسی به من کمک نکرد! در همین حال، حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را در حال رکوع به او داد. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله متوجه این مسأله شدند و فرمودند: خداوندا! من محمد پیامبر و برگزیده تو هستم. سینه مرا گشاده کن و کارها را بر من آسان ساز. از خاندانم، علی را وزیر من گردان تا به وسیله او، پشتم قوی و محکم گردد. هنوز دعای پیامبر صلی الله علیه و آله تمام نشده بود که جبرئیل علیه السلام این آیه را بر پیامبر نازل کرد.

5 ـ آیه اطعام: این آیه، در سوره مبارک انسان، آیه 8 آمده است: «و یطعمون الطّعام علی حبّه مسکیناً و یتیماً و اسیراً»؛ «و به (پاس) دوستی (خدا) بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می دهند.» شأن نزول این آیه هم درباره اهل بیت علیهم السلام است.


[ یکشنبه 89/12/29 ] [ 5:41 عصر ] [ علی ] [ نظر ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب